Hälsingestintan omnämns i internationell dokumentär

Hälsingestintans modell för gårdsslakt presenteras i dokumentären Köttätarens dilemma som sändes i SVT2 Dokument utifrån söndag kväll 2018-11-11. Dokumentären är producerad av den franske journalisten Benoit Bringer som i sin resa besöker uppfödare och producenter som valt mer djurvänliga samt hållbara metoder att producera animaliska köttprodukter.

”-Det unika med vårt mobila slakteri är att vi är de enda som erbjuder ett alternativ till långa djurtransporter. Djuren slipper de långa resorna och får leva hela sitt liv på samma plats i en välbekant miljö, men även bönderna upplever detta som något helt fantastiskt. De får vara med och se slutet på den kedja som de ofta ägnat ett par år av sin tid”, Mats Markgren, VD Hälsingestintan.

Mats Markgren, VD Hälsingestintan
mats.markgren@halsingestintan.se
halsingestintan.se

Hälsningestintan AB säljer gårdsslaktat, spårbart och hängmörat kvalitetskött till de stora livsmedelskedjorna över hela landet. Företaget har fram till idag genomfört flera viktiga och banbrytande innovationer såsom det mobila slakteriet där slakttransporter elimineras samt den unika digitala spårbarhetslösningen från gård till gaffel.